وظایف سرایداری چیست؟ | 21 وظیفه مهم سریدار آپارتمان
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، سرایداری یکی از مشاغل مهم در ساختمان ها و به ویژه مجتمع های بزرگ است. امروزه در تمام ساختمان ها و آپارتمان ها سعی می کنند تا سرایدار استخدام کنند و همچنین بسیاری از کسانی که قصد خرید خانه دارند،
وجود سرایدار در آپارتمان را یکی از نکات مهم انتخاب آن آپارتمان میدانند و به آن اهمیت بسیار زیادی می دهند. وجود سرایدار باعث می شود تمامی کار های ساختمان به موقه انجام شود و همچنین سبب می شود تا امنیت بیشتری در ساختمان برقرار شود.
سرایدار دارای وظایف مشخصی نیست و فردی که قبول میکند سرایدار یک ساختمان یا مجتمع باشد، باید این وظایف را بشناسد و تمام تلاش خود را داشته باشد تا وظایف را به درستی انجام دهد تا مشکلی در امور ساختمان به وجود نیاید و افراد ساختمان شکایتی نداشته باشند.
برای اینکه امور ساختمان به بهترین نحو انجام شود باید هم سرایدار و هم تمامی اهالی ساختمان نسبت به قوانین سرایداری آشنا باشند. در این صورت است که می توانید بهترین قرار داد سرایداری را بنویسید و به گونه آن را انجام دهید تا حقی از هیچ طرف ضایع نشود. وظایف سرایدار ممکن است در یک ساختمان نسبت به یک مجتمع متفاوت باشد و همچنین ممکن است از یک ساختمان به ساختمانی دیگر نیز متفاوت باشد.
سرایدار کسی است که فعالیت ها و وظایف مختلفی را انجام می دهد تا امور افراد ساختمان راحت تر شود و سبب میشود تا افراد ساختمان نگرانی نسبت به انجام فعالیت های آن نداشته باشند. با ما همراه باشید تا نسبت به وظایف سرایدار و قوانین سرایداری و سایر موضوعات مربوط به آن آگاه شوید.
به طور خلاصه سرایدار کسی است که
- وظیفه دارد در یک ساختمان و یا مجتمع تمامی وظایف و فعالیت های مربوط به آن ساختمان را انجام دهد.
- نماینده تمامی افراد ساختمان است و وظایفی مانند نظافت، حفظ امنیت ساختمان، بررسی تاسیسات و تمامی لوازم و وسایل، جلوگیری از خرابی و آسیب نسبت به ساختمان و سرقت را در تمامی ساعات شبانه روز بر عهده دارد.
- همچنین کارهایی مانند نگهبانی باغبانی نیز مربوط به سرایدار است.
- ممکن است در ساختمان ساکن باشد و یا محل زندگی او در جای دیگری باشد.
وظیفه سرایدار آپارتمان چیست؟
1. اولین و مهمترین وظیفه سرایدار حفظ امنیت و نگهبانی از ساختمان است. او باید در تمامی ساعات شبانه روز مراقب باشد تا فرد غریبه وارد نشود و یا مشکلی در ساختمان به وجود نیاید و تلاش کند تا امنیت ساختمان برقرار باشد.
2. کارهای نظافت ساختمان بر عهده سرایدار است و وظایفی مانند نظافت عمومی راهروها و پله ها، لابی، پارکینگ، پشت بام، آسانسور، حیاط و تمامی مشاعات ساختمان را بر عهده دارد که تمامی این وظایف باید در قرارداد سرایداری ذکر شود.
3. در زمستان و در هنگام بارش برف سرایدار وظیفه دارد تا برف های انباشته شده در حیاط، راهروها و پشت بام و پارکینگ را برف روبی کند.
4. فضای سبز و باغچه ها نیز بر عهده سرایدار است و باید به صورت منظم و روزانه آن ها را آبیاری کند و سایر موارد مربوط به آن را انجام دهد.
5. سرایدار وظیفه دارد تا خسارتی به ساختمان وارد نشود و مراقب باشد تا آسانسور و تاسیسات ساختمان به درستی کار کنند و در صورتی که مشکلی در کارکرد آن ها به وجود آید، سریعاً به رفع آن اقدام کند تا هزینه اضافی برای ساختمان به وجود نیاید.
6. در صورتی که ساختمان علاوه بر سرایدار مدیر هم دارد، سرایدار وظیفه دارد تمامی حرفهای مدیر را گوش دهد و کارهایی که می گوید را به طور کامل انجام دهد.
7. جمع آوری کیسه های زباله افراد ساختمان در یک ساعت مقرر نیز بر عهده سرایدار است.
8. در ایام تعطیل که همه افراد آپارتمان به تعطیلات می روند، سرایدار وظیفه دارد به صورت تمام وقت در ساختمان حضور داشته باشد و نگهبانی و امنیت ساختمان را انجام دهد.
9. از دیگر وظایف یک سرایدار حضور به موقع برای انجام دادن فعالیت های روزانه ای است که مدیر برای او تعیین کرده است و باید چک شود. پس حتما سرایدار باید با مدیر ساختمان هماهنگ باشد و وظایف خود را به درستی انجام دهد.
10. شست و شوی دیوارهای داخلی ساختمان باید حداقل سالی یک بار و در زمان نزدیک شدن به عید نوروز توسط سرایدار انجام شود.
11. لبه داخلی دیوارها و دور پنجره ها و شیشه ها باید به طور مرتب تمیز شوند و گرد و خاکی نداشته باشند.
12. هزینه های ساختمان و شارژ ساختمان باید با کمک مدیر و توسط سرایدار جمع آوری شود.
13. از دیگر وظایف سرایدار این است که باید به طور روزانه به موتورخانه و سایر تاسیسات و تجهیزات مجتمع رسیدگی کند و کارکرد آن ها را بررسی کند تا به درستی کار کنند.
14. در صورت بروز مشکل در یکی از بخشهای ساختمان باید سریعا آن را به مدیر اطلاع دهد.
15. سرایدار باید تمامی چراغ های ورودی و پارکینگ را در زمان تاریک شدن هوا روشن کرده و در زمان روشن شدن هوا خاموش کند.
16. در صورتی که مدیر ساختمان بخواهد، باید به بانک و سایر سازمان ها برای انجام دادن کارهای ساختمان مراجعه کند.
17. در صورتی که فردی قصد اسباب کشی داشته باشد، باید بررسی کند تا در صورتی که او بدهکار است، اثاث خود را نبرد و با مدیر هماهنگ کند تا حتما پس از پرداخت بدهی اثباب کشی را انجام دهد.
18. همچنین کارهایی مانند روغن کاری درب ها، تعویض کردن لامپ های سوخته، محکم کردن پیچ دستگیره ها نیز از وظایف سرایدار است.
19. در فصل تابستان سرایدار باید بررسی کند تا در صورتی که کولرهای واحدها مشکلی داشته باشند، به آن ها اطلاع دهد تا منجر به صدمه به ساختمان نشود.
20. در صورتی که فردی میخواهد با یکی از افراد ساختمان ملاقات کند، سرایدار حتماً باید با او هماهنگ کند و آن را به اطلاع فرد برساند. علاوه بر آن در صورتی که فردی مانند پستچی یا مامور برق بیاید سرایدار باید شخصاً پاسخ دهد.
21. او باید مراقب باشد تا هیچ یک از اهالی ساختمان بدون اطلاع و هماهنگی وسایلی را از ساختمان خارج نکنند و حتماً با مدیر در ارتباط باشند.
دقت داشته باشید که سرایدار هم مانند تمامی اهالی ساختمان انسان است و باید احترام و کرامت او حفظ شود. پس در صورت بروز مشکل و یا مسئله ای در ساختمان به آرامی و را رعایت ادب با او صحبت کنید و به هیچ وجه به طور شخصی با او دعوا نکنید. در صورتی که مشکل برطرف نشد، مسئله را به مدیر اطلاع دهید تا پی گیری و برطرف کند.
در هر آپارتمان و مجتمع با توجه به مسائل و مشکلات ویژه هر ساختمان، قوانین سرایداری و وظایف سرایدار می تواند تا حد زیادی متفاوت باشد. ابتدا باید در یک جلسه مشخص شود چه وظایفی را می خواهید به سرایدار بسپارید و تمامی آن ها را در برگه ای با حضور تمامی افراد ساختما یادداشت کنید و به اطلاع همه برسانید و سپس اقدام به استخدام سرایدار کنید. بهتر است برای آگاهی از وظایف سرایداری، برگه ای حاوی وظایف سرایدار را در برد ساختمان نصب کنید تا افراد ساختمان نیز از آن اطلاع کامل داشته باشند.
انتهای پیام/